Veel nieuwe video’s beschikbaar – Publiek Domeindag 2020

Zo tegen het einde van 2019 hebben we weer flink wat nieuwe video’s op Open Beelden kunnen plaatsen. Deze website viert haar 10e verjaardag en daarmee heeft Beeld en Geluid afgelopen decennium een deel van haar collectie open beschikbaar gesteld om laagdrempelig open hergebruik te stimuleren. De collectie op Open Beelden is aangevuld met 1.245 video’s uit de collectie Polygoon Hollands Nieuws uit de jaren 1938, 1939, 1946, 1947 en 1948. Van dit materiaal is het auteursrecht verlopen en valt daarmee in het publieke domein.

Deze video’s kun je hier vinden:
1938: Open Beelden, 1938: Wikimedia
1939: Open Beelden, 1939: Wikimedia
1946: Open Beelden, 1946: Wikimedia
1947: Open Beelden, 1947: Wikimedia
1948: Open Beelden, 1948: Wikimedia

Polygoonjournaals uit 1949
We beginnen 2020 door opnieuw een set Polygoonjournaals op Open Beelden en Wikimedia te plaatsen. In dit geval gaat het om 262 fragmenten van bioscoopjournaals uit 1949.  Deze video’s vallen per 1 januari 2020 in het publieke domein en zijn vanaf dat moment volledig open beschikbaar voor elk verder hergebruik. Vanaf het nieuwe jaar zal de nieuwe set video’s beschikbaar komen op Open Beelden onder de tag Publiek Domein Dag 2020 en in de categorie video’s uit 1949 via Wikimedia.

Publiek Domeindag 2020
Op vrijdag 10 januari 2020 organiseren we bij Beeld en Geluid in Hilversum Publiek Domeindag 2020. Op deze dag vieren we de levens en creaties van makers die meer dan 70 jaar geleden overleden zijn met diverse sprekers uit verschillende organisaties. Zo zullen we onder andere de levens van architect Joseph Cuypers, graficus Frans Bosen, en schrijfster Henriëtte Blaauw uitlichten.

Documentairemaker Pim Zwier zal vertellen over zijn documentaire over politiek tekenaar Albert Hahn, ‘de Getekende Hahn‘, gemaakt met archiefmateriaal uit van oa. Beeld en Geluid en het IISG.

Niet alleen makers van vroeger worden in het spotlight gezet maar ook makers die gebruik maken van publiek domein materiaal en daar nieuwe werken mee maken, zoals de projecten Open Archief en RE:VIVE. Er zijn ook 2 interactieve workshops waarbij je zelf aan de slag kunt gaan met het publiek domein materiaal van 2020. Er is een Wikimedia Edit-a-thon om publiek domein materiaal aan Wikipedia-artikelen te koppelen. Verder organiseren we workshop GIF’s maken waarmee je publiek domein materiaal nieuw leven in kan blazen en creatief kunt hergebruiken.

  • kom ook naar Publiek Domeindag 2020 bij Beeld en Geluid!
  • zie hier het volledige programma
  • de toegang is GRATIS, graag wel aanmelden via dit formulier 

Publiek Domein Dag is een jaarlijkse productie van de werkgroep Publiek Domein van de vereniging Open Nederland. De werkgroep is een samenwerking tussen Open Nederlandde Koninklijke Bibliotheekhet Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het EYE Filmmuseum, en Wikimedia Nederland.

Hier een paar mooie nieuwe parels:

Video 1: 1938

Video 2: 1939

Video 3: 1946

Video 4: 1947

Video 5: 1948

Open Archief

Hergebruik van digitale collecties van musea en archieven levert nieuwe verhalen op in verrassende, vernieuwende vormen. Toch vinden makers en archieven elkaar soms nog slecht. Met het project Open Archief werken Het Nieuwe Instituut en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid samen om creatief hergebruik van digitale erfgoedcollecties te stimuleren.

Het Nieuwe Instituut beheert één van de grootste architectuurarchieven ter wereld en de collectie van Beeld en Geluid bevat meer dan 1 miljoen uur aan historisch audiovisueel materiaal. Een groeiend deel van deze collecties wordt beschikbaar gesteld onder open licenties en is beschikbaar voor creatief hergebruik door derden. Zo kunnen nieuwe ideeën ontstaan en nieuwe verhalen worden verteld. Met Open Archief willen de instituten een nieuwe generatie makers kennis laten maken met de mogelijkheden van digitale erfgoedcollecties. Beeld en Geluid en Het Nieuwe Instituut maken zich hard voor het belang van hergebruik van erfgoed en nodigen makers uit om met de ‘open collecties’ die online beschikbaar zijn nieuwe werken te maken.

Werkperiode
Het Nieuwe Instituut en Beeld en Geluid nodigen makers uit om nieuw werk te maken met gebruik van archiefstukken uit hun digitale collecties. Aan de hand van een Open Call zijn drie makers geselecteerd die hun ideeën zullen uitwerken tot drie nieuwe, autonome mediawerken die vanaf 31 oktober in Het Nieuwe Instituut te zien zullen zijn. In april zijn Kunstenaar Guy Königstein, filmmaker Donna Verheijden en kunstenaar/designer Oana Clitan geselecteerd voor de werkperiode. Volg hun proces via de projectwebsite www.openarchief.nl.

Zelf aan de slag!
Met de ‘open collecties’ kan je ook zelf nieuw werk maken. We zijn erg benieuwd wat voor moois jij wil maken met dit beschikbare erfgoed. Een deel van de collectie van Beeld en Geluid vind je hier op Open Beelden. Om de open collectie van Het Nieuwe Instituut te gebruiken vind je hier meer informatie.

Vragen over Open Archief of wil je ons laten zien wat jij met de open collecties gemaakt heb? Dan kan je ons altijd mailen via openarchief@beeldengeluid.nl.

Polygoon Hollands Nieuws uit 1948 in het publieke domein

1 januari wordt ook wel ‘Publiek Domein Dag‘ genoemd, de dag waarop ‘werken’ niet langer onder de bescherming van het auteursrecht en aanverwante rechten vallen. Beeld en Geluid ondersteunt dit initiatief van harte en grijpt ook deze gelegenheid aan om haar archief verder open beschikbaar te stellen. We hebben ruim 250 films uit de collectie Polygoon Hollands Nieuws uit 1948 als publiek domein beschikbaar gesteld. Open Beelden biedt per 1 januari 2019 in totaal ongeveer 2.100 video’s in het publieke domein aan en ruim 4.600 video’s onder een creative commons licentie. Al dit materiaal is via deze website te bekijken, te downloaden en gereed voor hergebruik. Momenteel zijn ruim 4000 video’s via Open Beelden gedoneerd aan Wikimedia, waarna koppeling met artikelen op Wikipedia mogelijk wordt. 

Publiek Domein
Hoe weet je nu of materiaal in het publieke domein valt? Als de maker een zelfstandig persoon is, komt een werk 70 jaar na overlijden van deze maker in het publieke domein. Als een instelling, bedrijf of organisatie wordt aangemerkt als de maker, geldt hiervoor dat het publiek domein ingaat op 1 januari 70 jaar na eerste openbaarmaking. Als materiaal in het publieke domein valt, zijn er geen rechthebbenden meer en hoef je dus ook geen toestemming te verkrijgen om de werken te hergebruiken.


Lees hier meer over het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid omgaat met auteursrecht en het onderzoek daarnaar binnen haar collectie met behulp van het ‘stroomschema online publicatie’.
 
Polygoon Hollands Nieuws uit 1948
In het licht van de wederopbouw is het van belang dat het Nederlandse volk weer vertrouwen krijgt in de samenleving. Hiertoe probeert het bioscoopjournaal zoveel mogelijk een positieve benadering te hanteren. De karakteristieke stem van commentator Philip Bloemendal speelt hierin een sleutelrol. De open beschikbaar gestelde weekjournaals geven een goed beeld van naoorlogs Nederland in 1948.

Klik hier voor een overzicht van alle weekjournaals uit de collectie Polygoon Hollands Nieuws uit 1948 die per 1 januari 2019 in het publiek domein zijn vervallen.

#PubliekDomeinDag
Op 3 januari 2019 vindt in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag Publiek Domein Dag plaats. Diverse sprekers lichten toe hoe hun organisatie omgaat met materiaal in het publieke domein, over de urgentie van open beschikbaarstelling, over de gevolgen daarvan, over diverse manieren van hergebruik en meer. Dus, wil je meer weten over het publieke domein, meld je aan en kom ook! Zie hieronder een overzicht van de sprekers en onderwerpen. Voor het uitgebreide programma en meer info klik hier.

10:00-10:15 Opening / spreker: Sebastiaan ter Burg (Circular Content)
10:15-10:45 Wat is publiek domein? / spreker: Maarten Zeinstra (IP Squared)
10:45-11:15 Cissy van Marxveldt en het lange leven van Joop ter Heul  / spreker: Monica Soeting (Huygens Instituut, biografe)

11:15-11:45 Beeld en Geluid in het publieke domein / spreker:  Ruurd Blom (mediamanager collectie toegang, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid)
11:45-12:15 Filmregisseur- en producent Haro van Peski / spreker: Rommy Albers (senior curator EYE)

13:15-13:45 Keramist Chris Lanooy / spreker: Johanna Jacobs (Historicus)
13:45-14:15 Zoeken naar Publiek Domein in de KB / spreker: Annemarie Beunen (auteursrechtjurist KB)
14:15-14:45 Emiel Fleerackers / spreker: Arno Kuipers (collectiespecialist Nederlandse taal- en letterkunde KB)
14:45-15:15  Herman Heijenbrock / spreker: Judith Gussenhoven (NEMO / Historynow.nl)

15:30-16:00 Bijdrage Tribe of Noise & copyclear en Wikimedia
16:00-16:30 Freddie Langeler / spreker: Karin Vingerhoets (collectiespecialist kinderboeken KB)

Polygoon Hollands Nieuws uit 1948
Hieronder een kleine greep uit de weekjournaals uit 1948 die nu voor per 1 januari 2019 in het publieke domein zijn gevallen. 

The Ultimate GIF Battle

Maak een GIF, win 100 euro! Als ode aan dit lopende bestandsformaat organiseert Beeld en Geluid The Ultimate GIF Battle. Maak je eigen GIF en gebruik hierbij beeldmateriaal van Open Beelden. De mooiste, leukste en meest originele creaties maken kans op de hoofdprijs van €100! En misschien nog wel belangrijker: de winnaar mag naast het prijzengeld ook de titel Master extraordinair Open Beelden GIF Maker 2018 aannemen, met de bijbehorende eeuwige roem.

Maak je eigen GIF en gebruik hierbij beeldmateriaal van Open Beelden. Wees zo creatief en origineel mogelijk in je creatie! Een vakjury bestaande uit drie GIF-experts selecteert vijf genomineerden en de uiteindelijke winnaar van de titel Master extraordinair Open Beelden GIF Maker 2018 en een geldprijs van 100 euro. Tijdens de Media Summer Night op donderdagavond 6 september zijn alle inzendingen te zien in een supervette ééndaagse expo en wordt de winnaar bekend gemaakt. De Media Summer Night biedt een avondvullend programma met werk ván jonge makers, vóór jonge makers, vol workshops, masterclass en expo’s. En dat alles onder genot van lekkere drankjes en de fijne tunes van Red Light Radio.

Je hebt tot 28 augustus 2018 de tijd om mee te doen. Alle informatie inclusief een inschrijfformulier vind je hier. In de tussentijd wat inspiratie nodig? Bekijk dan ons GIPHY kanaal. In de tussentijd zullen we ook wat resultaten delen via Instagram dus vergeet ons niet te volgen!

 

Ready, steady, GIF

Op Open Beelden vind je een groeiend aantal filmfragmenten die vrij zijn voor open hergebruik. Van springende kikkers in plassen uit de collectie van Stichting Natuurbeelden, historische beelden van de jaarlijkse huishoudbeurs uit de collectie van Beeld en Geluid tot lachende mensen uit de collectie van EYE. Dit materiaal kan je niet alleen bekijken, maar is downloadbaar beschikbaar gesteld om nieuwe creaties mee te maken. Denk aan nieuwe films, documentaires, videokunst (bijvoorbeeld in het project Open Media Art), maar ook ten behoeve van websites en apps.

Bij Beeld en Geluid gaan we ook zelf graag aan de slag met dit materiaal. Anderhalf jaar geleden zijn we aan de slag gegaan met animated GIF’s (
Graphics Interchange Format), gemaakt van archiefmateriaal van Open Beelden. Zie hier voor meer over dat project.

via GIPHY Gemaakt door Jesse de Vos met materiaal van BP83_close-ups man, vrouw, jongens, meisje, roken, lachen, hoed, EYE Film Instituut Nederland, public domain mark

via GIPHY Gemaakt met materiaal van Dolfinarium uitgebreid met walrussenbassin, 1976, Polygoon-Profilti, Creative Commons – Naamsvermelding-Gelijk delen

via GIPHY Gemaakt door Marije de Heij met materiaal van Compilatie: zwemmen, 1924, Polygoon-Profilti, public domain mark

The Ultimate GIF Battle
Nu is het aan jou! We dagen je uit om zelf leuke, rare, creatieve, nieuwe animated GIFs te maken met het archiefmateriaal dat op Open Beelden staat. Vanaf 1 tot en met 28 augustus kun je meedoen aan The Ultimate GIF Battle. Maak een GIF, stuur hem naar ons op en maak kans op €100 en de titel Master extraordinair Open Beelden GIF Maker 2018.

Vanaf 1 augustus vindt je hier meer informatie over de battle. In de tussentijd kan je alvast door de filmpjes kijken om te zien waar je een GIFje van kan maken. Wat extra inspiratie nodig? Bekijk al onze GIF’s hier!

via GIPHY Gemaakt met materiaal van Kroketten aan de lopende band, 1973, Polygoon-Profilti, Creative Commons – Naamsvermelding-Gelijk delen

via GIPHY Gemaakt door Ruurd Blom met materiaal van Feesten in Heerenveen, 1934, Polygoon-Profilti, public domain mark

via GIPHY Gemaakt met materiaal van IJskaleidoscoop, 1950, Polygoon-Profilti, Creative Commons – Naamsvermelding-Gelijk delen

Propagandafilms van de Filmdienst der NSB open beschikbaar

Het relatief nieuwe medium film was van groot belang in de propagandamachine van de NSB. Dit wordt duidelijk aan de hand van de NSB-filmcollectie die Beeld en Geluid in samenwerking met het Netwerk Oorlogsbronnen online beschikbaar stelt binnen het project WO2 Open Data Depot. Het materiaal is als publiek domein gemarkeerd en wordt nu online vrijgegeven om grootschalig en laagdrempelig (wetenschappelijk) onderzoek mogelijk te maken en te stimuleren. De collectie bestaat uit zo’n 170 gedigitaliseerde films met name uit 1941 t/m 1944, waarvan een deel in de hoogste kwaliteit gescand is.

Propagandafilms van de Filmdienst der NSB open beschikbaar
Daar waar mogelijk streeft Beeld en Geluid ernaar materiaal ‘open’ online beschikbaar te stellen, dus niet alleen als stream, maar ook gratis als downloadbare file om grootschalig en laagdrempelig onderzoek en hergebruik mogelijk te maken en te stimuleren.

Eerder heeft Beeld en Geluid de gehele collectie Radio Oranje vrijgegeven, onder meer via Wikimedia. Ook gaat Beeld en Geluid samenwerkingen aan zoals met Yad Vashem, het Holocaust Remembrance Centre in Israël en nu binnen het hieronder beschreven project met het Netwerk Oorlogsbronnen (NOB), het kenniscentrum gefaciliteerd door het NIOD.

Logo Netwerk Oorlogsbronnen, bron:
https://www.oorlogsbronnen.nl/communicatie-toolkit-nob

WO2 Open Data Depot
Vanuit het Netwerk Oorlogsbronnen is het WO2 Open Data Depot in het leven geroepen met als doel meer kwalitatief hoogwaardige digitale bronnen rondom het thema Tweede Wereldoorlog beschikbaar stellen voor het brede publiek. Originele bronnen zoals correspondentie, foto’s, films, dagboeken, kranten, brochures en voorwerpen spreken tot de verbeelding en brengen de geschiedenis dichtbij het publiek.

Binnen dit project stelt het NIOD circa 800 foto’s van de Fotodienst NSB als open data beschikbaar. Parallel aan het traject van de Fotodienst sluit Beeld en Geluid hierbij aan met het vrijgeven van de filmcollectie van de Filmdienst der NSB.

Het gaat om zo’n 170 gedigitaliseerde films, waarvan een deel in HD1080i gescand is. De films bestrijken met name de periode 1941 t/m 1944 plus een enkele vroegere film. Het materiaal wordt nu open vrijgegeven om verder onderzoek te stimuleren.

Filmdienst der NSB
De Duitse inval in 1940 bood de NSB-propaganda nieuwe kansen. Mussert zag zichzelf als de toekomstige heerser van Nederland en koos openlijk de kant van de bezetter. Omdat de filmcamera’s van de NSB bij het Duitse bombardement op Rotterdam verloren waren gegaan, werden productiemaatschappijen Polygoon en Profilti door de Duitsers verplicht de NSB met filmopnames terzijde te staan bij het verkondigen van de ‘Nieuwe Tijd’.

In 1941 stelde Mussert filmregisseur en NSB-lid G.J Teunissen aan als leider van de ‘Filmdienst der N.S.B’. Onder leiding van de ervaren Teunissen werden de zaken professioneel aangepakt.  Met een eigen filmjournaal, ‘Spiegel der Beweging’ moest het Nederlandse bioscooppubliek voor de NSB winnen.

Edwin Klijn, programmamanager NOB over de historische waarde van deze collectie films:
de historische waarde van de films van de Filmdienst NSB is groot, om diverse redenen. Allereerst vertellen de films ons heel veel over het ideaalbeeld dat de NSB haar leden en de volksgenoten wilde voorspiegelen: orde, discipline, tucht, patriottisme, volksbelang voor individueel belang. Daarnaast laten de films goed zien aan welke emoties de NSB probeerde te appelleren: eensgezindheid, saamhorigheid en lotsverbondenheid. De aantrekkingskracht van de NSB – in 1943 telde de beweging maar liefst 100.000 leden – is in de historiografie een onderbelicht thema waar pas de laatste jaren meer aandacht voor is onder historici. Ook geven de opnames een indruk van de waarde die de NSB – en in het algemeen fascisten en nationaal-socialisten – hechten aan film als laagdrempelig propagandamiddel om het volk tot De Nieuwe Tijd te bekeren.

Geconfisqueerd oorlogsmateriaal
Bij deze collectie films gaat het om ‘geconfisqueerd oorlogsmateriaal’. Advocaat Roland Wigman schreef het artikel “Nieuwe inzichten in vijandelijk auteursrecht” (2010) in het tijdschrift voor Auteurs-, Media- & Informatierecht. In dit artikel haalt Wigman het Besluit Ontbinding Landverraderlijke Organisaties (BOLO) aan van september 1944, waarbij alle eigendommen van deze organisaties werden afgenomen, waaronder het auteursrecht. Voor de precieze inhoud van dit besluit en een overzicht van de 41 organisaties, zie hier.

Publiek domein
De films vallen in het publieke domein. Dat betekent dat er geen auteursrechten meer op rusten. Aangezien de films langer dan 70 jaar geleden door de NSB zijn gepubliceerd, zijn de auteursrechten inmiddels vervallen en de films in het publiek domein gekomen.

Er is door Beeld en Geluid en NOB besloten dat de lichten op groen staan wat betreft open publicatie van deze set films.

#demediamindfuck
Bij Beeld en Geluid loopt momenteel de tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck, een audiovisuele tentoonstelling over o.a. fake news en filterbubbels.

Met het open vrijgeven van deze collectie slaan we een historische brug naar huidige tijden van nepnieuws, filterbubbels en mediahypes. Propaganda is niet door de fascisten uitgevonden. Wel waren ze de eersten in de 20e eeuw die ‘nieuwe media’ – op dat moment foto, film en grammofoonplaten – benutten om hun boodschap groots en meeslepend te verkondigen onder de ‘gewone’ man en vrouw.

De collectie van Filmdienst der NSB wordt nu voor het eerst in zijn geheel open online beschikbaar gesteld om grootschalig en laagdrempelig onderzoek en hergebruik mogelijk te maken en te stimuleren.

Waar vind ik de films?

Publiek domein dag 2018

Op 1 januari van elk nieuw jaar komen er veel werken beschikbaar in het publieke domein. Het publiek domein is een term die gebruik wordt om aan te geven dat werken niet langer onder de bescherming van het auteursrecht en aanverwante rechten vallen. 1 januari wordt ook wel ‘publiek domein dag‘ genoemd.

Publiek Domein
In geval van een zelfstandig persoon als maker komt een werk 70 jaar na overlijden van deze maker in het publieke domein. Als de maker aangeduid is als instelling, bedrijf of organisatie geldt hiervoor 70 jaar na eerste openbaarmaking. In deze situatie is er geen rechthebbende en hoef je dus ook geen toestemming verkrijgen om de werken te hergebruiken.

1 januari 2018
Dit open mediaplatform biedt per 1 januari 2018 ongeveer 1.700 video’s in het publieke domein. Per 1 januari 2018 komen er zo’n 100 video’s op Open Beelden voor het eerst in het publieke domein. Het gaat om video’s uit de collectie Polygoon Hollands Nieuws die zijn uitgezonden in het jaar 1947. Klik hier voor een overzicht van de titels.

#PubliekDomeinDag
Op 5 januari 2018 vindt in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag de publiek domein dag plaats. Onderwerpen van deze bijeenkomst zijn onder meer:

  • Waar worden werken in het publiek domein gebruikt?
  • Update hervorming auteursrecht
  • Data van/over kunst in het publiek domein

Klik hier voor het hele programma van deze dag.

Hieronder enkele video’s uit de set die per 1 januari 2018 publiek domein zijn:

1.112 video’s Natuurbeelden toegevoegd aan Open Beelden

In juli 2017 hebben we een nieuwe upload van 1.112 video’s Natuurbeelden aan Open Beelden toegevoegd. Het gaat om films uit de kokers van natuurfilmers Learning by Action (81) en Veldkijker (1.031). Dat brengt de teller van 1.253 naar 2.365 natuurvideo’s die we aanbieden op Open Beelden, bijna een verdubbeling aan natuurbeelden op dit platform. Open Beelden als geheel bevat inmiddels al zo’n kleine 7.000 video’s die eenvoudig hergebruikt kunnen worden.

Stichting Natuurbeelden
Sinds 2010 verzamelen 11 natuurorganisaties, verenigd in Stichting Natuurbeelden, samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid duizenden bijzondere shots van de natuur: bewegende natuurbeelden in Nederland en de Nederlandse Antillen. De collectie geeft een overzicht van de grote variatie aan landschappen, planten en dieren. Een deel van deze collectie is al beschikbaar gemaakt voor hergebruik onder een Creative Commons-licentie via Open Beelden.

Inmiddels hebben professionele natuurfilmers bijna 650 uur aan filmmateriaal aan de collectie toegevoegd: van beelden van vechtende everzwijnen in Natuurpark Berg en Bos tot onderwateropnames van zeeschildpadden bij Bonaire. Zo is de collectie van Stichting Natuurbeelden de grootste en meest complete natuurfilm-verzameling van Nederland geworden.

Natuurbeelden - logo's 11 organisaties

Remix Natuurbeelden: doe mee!
In Remix Natuurbeelden roepen we makers op met deze open collectie op Open Beelden aan de slag te gaan. Combineer verschillende ruwe shots uit de natuur, voeg je eigen materiaal toe, maak een korte documentaire, gifje, kunstproject: verras ons!
Je nieuwe werk mag maximaal vijf minuten lang zijn. Een professionele jury selecteert drie winnaars uit de inzendingen: de eerste prijs is €1000, de tweede prijs €500 en de derde prijs is €200. Check de voorwaarden op remixnatuurbeelden.openbeelden.nl/meedoen. Je kan je remix inzenden tot en met 17 september 2017.

1112 video’s Natuurbeelden toegevoegd aan Open Beelden
In deze upload naar Open Beelden gaat het om 81 video’s van Learning by Action  en maar liefst 1.031 video’s uit de koker van Veldkijker.

Veldkijker
Firma Veldkijker bestaat uit Willem Berents en Melanie Silvia Kutzke, en Nederlands/Duits camerateam dat zich bezighoudt met internationale natuurfilm- en fotografie. De naam Veldkijker verwijst naar wat Willem Berents en Melanie Silvia Kutzke het leukste vinden aan hun werk: buiten in de natuur zijn, ontdekken en observeren. Kortom, veldkijken!

Learning by Action
Learning by action is een onderneming van Klaudie Bartelink. Zij is in 1995 afgestudeerd aan de Universiteit Twente bij de faculteit Educational Science and Technology. Ze houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van digitaal cursus- en lesmateriaal en ze geeft didactische trainingen en workshops. Ze klimt, duikt, mountainbiked en skiet in binnen- en buitenland. De videocamera speelt hierbij een belangrijke rol. Met name het produceren van onderwaterfilms is een grote passie van haar.

Yad Vashem onderzoekt Joods filmmateriaal

Yad Vashem is het epicentrum voor onderzoekers, historici, filmmakers en anderen die zich verdiepen in de Joodse geschiedenis, Holocaust of WOII. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een eerste set historisch Joods filmmateriaal online beschikbaar gesteld op Open Beelden naar aanleiding van onderzoek door Yad Vashem.

Jad Wasjem (= gedenkteken), vaak geschreven als Yad Vashem, is de officiële staatsinstelling van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van Joden. Yad Vashem is een non-profit organisatie gevestigd in Jeruzalem.

Onderzoek Joods filmmateriaal
Onderzoeker en historicus
Astrid Sy deed de afgelopen 3 jaar research voor Yad Vashem naar Joods filmmateriaal. De focus in haar grootschalige onderzoek ligt op het verzamelen van filmmateriaal van en over de Joodse bevolking in Nederland rondom WOII. Ze deed onder meer onderzoek bij het Anne Frank Huis en ze onderzocht de audiovisuele collectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Elke film wordt bij Yad Vashem onderzocht en geanalyseerd: naar verwachting zullen er nieuwe ontdekkingen en verbanden worden gevonden. De uitkomsten van het onderzoek gaat Yad Vashem bundelen door het aanleggen van een online database, een open ‘beeldbank’ die voor iedereen vrij toegankelijk is.

OAI-PMH
Alle via Open Beelden gepubliceerde media items en de bijbehorende beschrijvingen (metadata) zijn toegankelijk via een Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting (OAI-PMH).

Hierdoor worden derden – in dit geval Yad Vashem – in staat gesteld om de binnen Open Beelden opgeslagen metadata en mediabestanden op een gestructureerde manier op te vragen. OAI-PMH is een krachtige tool om data en metadata te delen tussen instellingen en platformen.

Wil je ook materiaal van Open Beelden eenvoudig hergebruiken binnen je eigen webomgeving? Klik hier voor meer informatie.

Klik hier voor de lijst films die we tot nu toe beschikbaar hebben gesteld voor dit doeleinde en bekijk hieronder enkele voorbeelden daaruit:

Opening nieuwe synagoge (1925)

Officiele opening van het werkdorp van de stichting De Joodse Invalide (1934)

Westerbork Acte 1 (1944)

Palestijnse soldaten leren vissen (1945)

Bonte verzameling Natuurbeelden toegevoegd aan Open Beelden

Sinds 2010 verzamelen 11 natuurorganisaties, verenigd in Stichting Natuurbeelden, samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid duizenden bijzondere shots van de natuur: bewegende natuurbeelden in Nederland en de Nederlandse Antillen. De collectie geeft een overzicht van de grote variatie aan landschappen, planten en dieren. Een deel van deze collectie is al beschikbaar gemaakt voor hergebruik onder een Creative Commons-licentie via Open Beelden.

Natuurbeelden - logo's 11 organisaties

233 video’s natuurbeelden toegevoegd aan Open Beelden
In het staartje van januari 2017 hebben we 233 nieuwe video’s met natuurbeelden aan Open Beelden toegevoegd.
 In deze donatie gaat het om 55 video’s van
Veldkijker, 79 video’s uit de koker van Learning by Action, 89 video’s gemaakt door Nudibranch en 10 video’s van Eyesealand. Je kunt het materiaal op Open Beelden downloaden en hergebruiken onder een Creative Commons-licentie.

Veldkijker
Firma Veldkijker bestaat uit Willem Berents en Melanie Silvia Kutzke, en Nederlands/Duits camerateam dat zich bezighoudt met internationale natuurfilm- en fotografie. De naam Veldkijker verwijst naar wat Willem Berents en Melanie Silvia Kutzke het leukste vinden aan hun werk: buiten in de natuur zijn, ontdekken en observeren.

Learning by Action
Learning by action is een onderneming van Klaudie Bartelink. In 1995 studeerde ze af aan de Universiteit Twente bij de faculteit Educational Science and Technology. Ze houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van digitaal cursus- en lesmateriaal en geeft didactische trainingen en workshops. Met name het produceren van onderwaterfilms is een grote passie van haar.

Nudibranch
Nudibranch (Nudibranch Marine Discovery Productions (Peter van Rodijnen) is overgegaan in Onderwaterbeelden.nl. Dit is een initiatief van cameraman Peter van Rodijnen en zijn vrouw Klaudie Bartelink. Zij zijn professionals in het filmen van de fascinerende onderwaterwereld en gespecialiseerd in het maken van onderwaterbeelden in Nederland.

Eyesealand
Pieter Huisman en Laureline Smith werken samen onder de naam Eyesealand. Ze hebben een achtergrond in camerawerk en werken aan uiteenlopende producties zoals films en televisiedocumentaires. Ze werkten onder andere met Animal Planet, National Geographic, Channel 4, de BBC en Nederlandse omroepen zoals VPRO, KRO, TELEAC en NPS.