Yad Vashem onderzoekt Joods filmmateriaal

Yad Vashem is het epicentrum voor onderzoekers, historici, filmmakers en anderen die zich verdiepen in de Joodse geschiedenis, Holocaust of WOII. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een eerste set historisch Joods filmmateriaal online beschikbaar gesteld op Open Beelden naar aanleiding van onderzoek door Yad Vashem.

Jad Wasjem (= gedenkteken), vaak geschreven als Yad Vashem, is de officiële staatsinstelling van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van Joden. Yad Vashem is een non-profit organisatie gevestigd in Jeruzalem.

Onderzoek Joods filmmateriaal
Onderzoeker en historicus
Astrid Sy deed de afgelopen 3 jaar research voor Yad Vashem naar Joods filmmateriaal. De focus in haar grootschalige onderzoek ligt op het verzamelen van filmmateriaal van en over de Joodse bevolking in Nederland rondom WOII. Ze deed onder meer onderzoek bij het Anne Frank Huis en ze onderzocht de audiovisuele collectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Elke film wordt bij Yad Vashem onderzocht en geanalyseerd: naar verwachting zullen er nieuwe ontdekkingen en verbanden worden gevonden. De uitkomsten van het onderzoek gaat Yad Vashem bundelen door het aanleggen van een online database, een open ‘beeldbank’ die voor iedereen vrij toegankelijk is.

OAI-PMH
Alle via Open Beelden gepubliceerde media items en de bijbehorende beschrijvingen (metadata) zijn toegankelijk via een Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting (OAI-PMH).

Hierdoor worden derden – in dit geval Yad Vashem – in staat gesteld om de binnen Open Beelden opgeslagen metadata en mediabestanden op een gestructureerde manier op te vragen. OAI-PMH is een krachtige tool om data en metadata te delen tussen instellingen en platformen.

Wil je ook materiaal van Open Beelden eenvoudig hergebruiken binnen je eigen webomgeving? Klik hier voor meer informatie.

Klik hier voor de lijst films die we tot nu toe beschikbaar hebben gesteld voor dit doeleinde en bekijk hieronder enkele voorbeelden daaruit:

Opening nieuwe synagoge (1925)

Officiele opening van het werkdorp van de stichting De Joodse Invalide (1934)

Westerbork Acte 1 (1944)

Palestijnse soldaten leren vissen (1945)

Bonte verzameling Natuurbeelden toegevoegd aan Open Beelden

Sinds 2010 verzamelen 11 natuurorganisaties, verenigd in Stichting Natuurbeelden, samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid duizenden bijzondere shots van de natuur: bewegende natuurbeelden in Nederland en de Nederlandse Antillen. De collectie geeft een overzicht van de grote variatie aan landschappen, planten en dieren. Een deel van deze collectie is al beschikbaar gemaakt voor hergebruik onder een Creative Commons-licentie via Open Beelden.

Natuurbeelden - logo's 11 organisaties

233 video’s natuurbeelden toegevoegd aan Open Beelden
In het staartje van januari 2017 hebben we 233 nieuwe video’s met natuurbeelden aan Open Beelden toegevoegd.
 In deze donatie gaat het om 55 video’s van
Veldkijker, 79 video’s uit de koker van Learning by Action, 89 video’s gemaakt door Nudibranch en 10 video’s van Eyesealand. Je kunt het materiaal op Open Beelden downloaden en hergebruiken onder een Creative Commons-licentie.

Veldkijker
Firma Veldkijker bestaat uit Willem Berents en Melanie Silvia Kutzke, en Nederlands/Duits camerateam dat zich bezighoudt met internationale natuurfilm- en fotografie. De naam Veldkijker verwijst naar wat Willem Berents en Melanie Silvia Kutzke het leukste vinden aan hun werk: buiten in de natuur zijn, ontdekken en observeren.

Learning by Action
Learning by action is een onderneming van Klaudie Bartelink. In 1995 studeerde ze af aan de Universiteit Twente bij de faculteit Educational Science and Technology. Ze houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van digitaal cursus- en lesmateriaal en geeft didactische trainingen en workshops. Met name het produceren van onderwaterfilms is een grote passie van haar.

Nudibranch
Nudibranch (Nudibranch Marine Discovery Productions (Peter van Rodijnen) is overgegaan in Onderwaterbeelden.nl. Dit is een initiatief van cameraman Peter van Rodijnen en zijn vrouw Klaudie Bartelink. Zij zijn professionals in het filmen van de fascinerende onderwaterwereld en gespecialiseerd in het maken van onderwaterbeelden in Nederland.

Eyesealand
Pieter Huisman en Laureline Smith werken samen onder de naam Eyesealand. Ze hebben een achtergrond in camerawerk en werken aan uiteenlopende producties zoals films en televisiedocumentaires. Ze werkten onder andere met Animal Planet, National Geographic, Channel 4, de BBC en Nederlandse omroepen zoals VPRO, KRO, TELEAC en NPS.

Stadsbeelden uit vervlogen tijden: de jaren ’20 in HD gescand

Hoe zag Nederland er vroeger uit? Hoe zagen de steden eruit, hoe zagen de mensen eruit, de wegen, de transportmiddelen? Veel vragen over het verleden laten zich het beste beantwoorden door er beeldmateriaal van te bekijken. Het probleem is vaak dat er uit de beginperiode van de film slechts weinig bewegend beeldmateriaal bewaard is gebleven.

Open Beelden is sinds enige tijd begonnen met het uploaden van in 1080p (2K) gescande films uit de jaren ’10  en ’20 uit de archieven van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het zijn stomme films, zonder geluid. De geluidsfilm zou pas in de jaren ‘30 gemeengoed worden. Ondanks het ontbreken van het geluid komt dit beeldmateriaal bijna tot leven doordat de films in hoge kwaliteit gescand zijn.

Al het materiaal op Open Beelden is direct beschikbaar voor hergebruik en downloadbaar in diverse formaten via de website Open Beelden. Zie ook de aflevering van Andere Tijden special – Jaren van voorspoed over de jaren ’20.

Stadsgezichten van Haarlem – Acte 1 (HD)
De film Stadsgezichten van Haarlem – Acte 1 (HD) toont het Haarlem van 1913. Beeldmateriaal van de Grote Markt en het interieur van de Grote of St.Bavokerk, vaarshots over het Spaarne met afgemeerde schuiten en tjalken. Beelden van de Amsterdamse Poort en van Paviljoen Welgelegen aan de Haarlemmerhout, dat in 1785 gebouwd werd:

In de film Stadsgezichten van Groningen (HD) uit 1919 zien we gedetailleerde beelden van de stad Groningen. Het is druk op straat met trams, paarden met wagens, fietsers en mensen te voet of met de handkar. De beelden worden afgewisseld met shots voorin de tram, waarbij je de stad ziet door de ogen van de trambestuurder:

Den Haag in feestdos (HD)

‘In een door de heer C. Scheepbouwer ter beschikking gestelde 12 pk Renault maakten de Polygoon operateurs een tochtje door de versierde Residentie’. Zo opent de tussentitel van de film Den Haag in feestdos (HD). De film bevat opnamen uit 1923 van een versierd Den Haag, ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina en opnames van de huldiging op 31 augustus 1923:

Wegenfilm: Holland op zijn smalst (HD)

De Wegenfilm: Holland op zijn smalst (HD) met de subtitel ‘Verkeersdrama uit den tegenwoordigen tijd’ is een documentaire uit 1926 over de – veelal beroerde -verkeerssituaties op de Nederlandse wegen. In de film zien we stadsbeelden van onder andere Dordrecht, Zwijndrecht, Rotterdam, Amsterdam en Haarlem:

Sittard, poort van Neerland´s mijngebied (HD)

Sittard, poort van Neerland´s mijngebied (HD) toont ‘de oude stad met plekjes van subtiele schoonheid’. Dit is een promotiefilm over de stad Sittard aan het einde van de jaren ’20 en de invloed van de mijnindustrie op deze stad. Het verhaal wordt verteld door het gebruik van zogenaamde tussentitels:

Hoe het verleden er in kleur uitzag (volgens een computer)

Altijd al willen weten hoe historische gebeurtenissen die we kennen van zwart-wit archiefmateriaal er in kleur hadden uitgezien? Rudy Marsman heeft zes van zulke films uit het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in laten kleuren door een computeralgoritme. Rudy is masterstudent Information Science aan de Vrije Universiteit en deed voor zijn afstuderen deed hij bij Beeld en Geluid onder meer onderzoek naar het automatisch inkleuren van bewegend archiefmateriaal. Hieronder legt hij uit hoe hij te werk ging:

Als een deel van mijn masterscriptie heb ik gekeken naar de mogelijkheden om automatisch zwart-wit video’s in te kleuren. Recente ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie hebben het mogelijk gemaakt om een computer zelf te laten inschatten welke kleuren bij een zwart-wit foto of filmfragment passen.

Twee stills uit de film 'Steegjes', waarbij de rechter is ingekleurd. CC BY-SA Twee stills uit de film ‘Steegjes‘, waarbij de rechter is ingekleurd. Bron: Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder) / ingekleurd door Rudy Marsman, CC BY-SA

De wiskunde hierachter is complex, maar het principe is redelijk simpel: Laat de computer zelf patronen herkennen en daar labels van kleuren aan hangen. In dit geval is gebruik gemaakt van een zogenaamd kunstmatig neuraal netwerk. Dat is een computerprogramma dat gebouwd is om zelflerend te zijn. Het netwerk dat gebruikt werd is getraind op 1 miljoen kleurenfoto’s, die zowel in kleur als in zwart-wit werden ingevoerd. De computer moest gokken welke kleur elke pixel in de foto moest krijgen. Als de computer goed gokte werd deze ‘beloond’, en de computer werd ‘gestraft’ voor het fout gokken. Al snel ontdekte de computer patronen als ‘als ik bovenin de foto gok dat de lucht blauw is word ik beloond’ of ‘alles wat op een boom lijkt moet groen worden ingekleurd’.

Twee stills uit de film 'Actie voor Wiesenthal', waarbij de rechter is ingekleurd. Bron: Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder) / ingekleurd door Rudy Marsman, CC BY-SA Twee stills uit de film ‘Actie voor Wiesenthal‘, waarbij de rechter is ingekleurd. Bron: Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder) / ingekleurd door Rudy Marsman, CC BY-SA

Door de computer maar genoeg zwart-wit afbeeldingen te laten zien die correct zijn ingekleurd – mits deze set een goede weergave is van de werkelijkheid – is het goed mogelijk resultaten op te leveren die aardig lijken op wat mensen als waarheidsgetrouw ervaren.

Er is echter wel veel ruimte voor verbetering. Omdat het heel veel rekenkracht kost om het netwerk te trainen, is besloten de resolutie van de video’s te verlagen. Ook wordt elk frame in het geval van video individueel ingekleurd, zonder te kijken naar frames vlak ervoor of erna. In sommige gevallen leidt dit tot verspringende kleuren. Het is gelukkig wel zo dat de rekenkracht van computers al jaren razendsnel oploopt en naar verwachting zal soortgelijke technologie, zoals hier gedemonstreerd, steeds sneller en accurater worden.

De resultaten zijn verbluffend, sommige shots zijn zeer realistisch ingekleurd, terwijl andere shots een meer psychedelisch karakter hebben. Deze zes video’s werden door Rudy ingekleurd:

De psychedelische kleuren van de jaren ‘70 komen (onbedoeld) terug in deze video over het studentenleven op de campus Uilenstede in Amsterdam. Hierin is te zien dat het automatisch inkleuren niet altijd goed gaat. De stukken asfalt en gras lichten rood op en badkamertegels krijgen een blauwe gloed. Toch zien de kamers met oranje en bruine tinten er wel waarheidsgetrouw uit voor deze periode.

De Tour de France begon in 1954 voor het eerst in Nederland. Dat leverde deze mooie beelden op. Het algoritme had wel moeite met de gele trui van etappewinnaar Wout Wagtmans, die krijgt vele kleuren, behalve de gele.

Beelden uit de Tweede Wereldoorlog zijn voornamelijk bekend in zwart-wit. De toevoeging van kleur trekt ze dichter naar het heden. Vooral de indrukwekkende beelden van de verwoeste binnenstad van Groningen komen tot leven met het gebruik van kleur.

Het imposante Paleis voor de Volksvlijt en de bijbehorende galerij was vroeger een bekend gebouw aan het Amsterdamse Frederiksplein. Nadat in 1929 het Paleis afbrandde werd in 1960 ook de bijbehorende galerij gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe gebouw van de Nederlandsche Bank. Dit tot verdriet van velen.

In deze video is goed te zien dat het algoritme goed raad weet met personen. De zwart-wit beelden van de bekende nazi-jager Simon Wiesenthal worden hier vrij natuurgetrouw ingekleurd.

Beelden in kleur van het leven in de Amsterdamse binnenstad uit de jaren ‘20 zijn er niet zoveel. Dit ingekleurde filmpje geeft dan ook een interessante kijk in hoe het dagelijks leven er toen moet hebben uitgezien met de nauwe straatjes en de armoede onder de bewoners.

Ondanks de wisselende uitkomst van de toepassing van dit computeralgoritme, laat het wel zien hoe nieuwe technologie historisch materiaal op onverwachte manieren kan verrijken. Het geeft een nieuwe kijk op bestaande beelden. Zeker als deze technologie in de toekomst beter wordt, biedt dit interessante mogelijkheden om ons verleden op nieuwe manieren te leren kennen.

Geanimeerde GIFs van Open Beelden!

Hier bij Beeld en Geluid zijn we groot fan van GIFs (het Graphics Interchange Format dat de mogelijkheid bied om verschillende beelden op te slaan in hetzelfde bestand, waardoor er een animatie kan worden vertoond). Meer in het bijzonder zijn we fan van GIFs die gebruik maken van archiefmateriaal. We namen deel aan GIF IT UP 2015 met GIFs die gebruik maken van Open Beelden. En eerder dit jaar zagen we dat de hilarische ‘Golf Trilogy’ GIF langskomen op de sociale media. Een GIF die verschillende schilderijen op een bloederige manier tot leven brengen:
Golf Trilogy

Dankzij het artikel ‘Dark Absurd GIFs of Famous Paintings’ ontdekten we dat de maker van deze hilarische GIF, Kajetan Obarski, in Amsterdam woont. Zou hij niet hetzelfde kunnen doen met het audiovisuele archiefmateriaal dat we op Open Beelden hebben staan? We spraken af in Amsterdam, wat natuurlijk een beetje eng was, want wat voor persoon schuilt er achter de maker van deze absurdistische duistere GIFs? Gelukkig bleek het een erg aardige jongeman die erg positief was over het idee en dus open stond om in het archief op zoek te gaan naar materiaal waar zijn artistieke hart sneller van zou kloppen.

We vertelden Kajetan over Open Beelden, dat hij gebruikte om het materiaal te vinden en te downloaden. Alle videos op Open Beelden zijn beschikbaar voor creatief hergebruik onder een Creative Commons licentie (of zijn in het Publiek Domein). Het materiaal werkte inspirerend voor Kajetan en al snel had hij drie GIFs gemaakt met het Open Beelden archiefmateriaal, zie hieronder:


Maker: Kajetan Obarski (Kiszkiloszki). Bronmateriaal: Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder). Licentie:
CC BY-SA


Maker: Kajetan Obarski (Kiszkiloszki). Bronmateriaal: Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder). Licentie:
CC BY-SA


Maker: Kajetan Obarski (Kiszkiloszki). Bronmateriaal: Polygoon-Profilti (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder). Licentie:
CC BY-SA

Links:
– Meer werk van Kiszkiloszki vind je op Giphy, Facebook en Patreon.
– Zie hier de resultaten van de interne GIF-a-thon van Kennis en Innovatie bij Beeld en Geluid
– Zie hier alle resultaten van de GIF IT UP 2015 wedstrijd, georganiseerd door onze vrienden van DPLA en Europeana.

Zie de originele Engelstalige blogpost van Kelly Mostert op de Kennis en Innovatie blog van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Archiefbeelden van Open Beelden op Lowlands!

Ook dit jaar vertoont het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met Captain Video de meest interessante en uiteenlopende films op popfestival Lowlands, om er voor te zorgen dat de festivalgangers met net iets meer kennis van het ene naar het volgende bandje stappen.

Het instituut vertoont sinds 2012 jaarlijks archiefbeelden op het driedaagse festival in Biddinghuizen. Bijvoorbeeld om te laten zien hoe het aan populariteit inboetende muziekinstrument de trekharmonica er ook alweer uitzag, of hoe akoestische gitaren gemaakt werden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Verder worden er ook films getoond om allerhande historische feiten op te doen die minder met muziek te maken hebben, denk aan beelden van het fenomeen zitstaken dat in 1937 uit Amerika is overgewaaid naar Nederland. Men ging staken tegen de crisisheffingen en lasten door in de eigen winkels te zitten, maar wel dicht te gaan.

Deze films zijn te vinden op het Open Beelden platform van Beeld en Geluid. Door de films open te stellen op Open Beelden wordt het materiaal beschikbaar gemaakt voor hergebruik. Zo zijn talloze Wikipedia artikelen verrijkt met dit prachtige beeldmateriaal. Denk aan deze film die op het Wikipedia artikel over Moederdag gebruikt wordt en inmiddels te raadplegen is in negen verschillende talen (waaronder Engels, zie hier). Daarnaast stelt Beeld en Geluid haar materiaal ook open voor creatief hergebruik. Een van de artiesten op Lowlands dit jaar, Romare, heeft twee prachtige videoclips waarin archiefmateriaal is gebruikt (zie hier de nummers Motherless Child en I Wanna Go (Turn Back)). Dus mochten er mensen op Lowlands rondlopen die geïnspireerd zijn geraakt door de combinatie van muziek en archiefbeelden, struin dan vooral door onze collectie, download en remix het materiaal of mail naar info@openbeelden.nl voor meer informatie!

Open Beelden op Lowlands!

Voor het derde jaar op rij worden films van Open Beelden op Lowlands vertoond! De meest unieke, leuke en interessante beelden uit de omvangrijke Polygoon-collectie schitteren tijdens het festival van de Tower of Love over het festivalterrein.
Het Lowlandspubliek maakt bijvoorbeeld kennis met de ruim veertig jaar slecht bewaard gebleven anti-slipgeheimen van R. Slotemaker.

En het aftellen naar 5 december wordt compleet overbodig gemaakt met 60 Sinterklazen die zo onschijnheilig mogelijk een maaltijd trachten te verorberen tijdens een Sinterklaas-wedstrijd in het Vondelpark.

Daarbij wordt zwart op wit het bewegende bewijs geleverd dat Nederlanders niet enkel met hun voeten een aardig balletje trappen, maar ook al zittend in hun auto, op de motor of te paard de bal in het netje weten te krijgen.

Een ander hoogtepunt van de filmvertoningen op Lowlands is de met een Oscar genomineerde film Sky over Holland (John Fernhout). Beeld en Geluid poetste dit meesterwerk uit 1967 vorig jaar op, waarmee de vertoning een gegarandeerd kleuren-walhalla wordt.

En voor de thuisblijvende muziekliefhebbers die wat verdieping zoeken naast de festivalregistraties: je kunt je hart ophalen op Muziekencyclopedie.nl, de grootste online catalogus over Nederlandse muziek. Ook een tip voor de festivalgangers die hun vrienden graag de loef afsteken met hun encyclopedische kennis, trouwens.

Online geschiedenismagazine Historiek put uit Open Beelden

Het populaire online geschiedenismagazine Historiek, dat geschiedenis en actualiteit op een frisse manier verbindt, maakt sinds kort gebruik van de content op Open Beelden.

Aangezien Historiek volledig onafhankelijk wil werken hebben zij besloten geen subsidies aan te vragen, ze houden de website enkel van donaties en advertentie-inkomsten draaiende. Open Beelden is dus een welkome bron van audiovisueel materiaal dat binnen deze doelstelling past.

“We proberen geschiedenis zoveel mogelijk op een aantrekkelijke manier te verbinden met de actualiteit. Het is geweldig dat we daarbij ook gebruik kunnen van de content op Open Beelden. Beeldmateriaal doet het altijd goed, of het nu fotomateriaal is of bewegend beeld. Het is geweldig dat we onze artikelen nu ook kunnen opluisteren met de content van Open Beelden. Er is daar een schat aan relevant beeldmateriaal te vinden. We zullen er veelvuldig gebruik van maken!”
(Yuri Visser, Historiek).

Historiek Tour de France

Zo voorzag het Polygoonjournaal over de Tour de France in 1954 historisch relevante beelden bij een artikel over deze Tour, waarbij het startschot toen voor het eerst in Nederland (Amsterdam) werd afgevuurd. De Tour de France 2015 zal eveneens in Nederland (Utrecht) beginnen, waarmee de geschiedenis en de actualiteit samen vallen.

Het Polygoonjournaal over de naoorlogse woningnood wordt gebruikt bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Voor een artikel over de geschiedenis en traditie van de Sint-Maartenviering op 11 november is eveneens dankbaar gebruik gemaakt van Open Beelden.

Met de 900.000 unieke bezoekers per jaar op Historiek bereikt onze content dus een nog groter publiek. Bovendien plaatst de manier waarop Historiek Open Beelden hergebruikt het materiaal in een relevante historische context.

Open Omroep Hackaton – Grasduinen met ‘Open Beelden TV’

Afgelopen zaterdag vond bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de Open Omroep Hackathon plaats. Deze dag werd georganiseerd door Hack de Overheid en mede mogelijk gemaakt door NPO, STER en Beeld en Geluid. Bijna honderd programmeurs gingen aan de slag met de verschillende datasets die voor deze dag beschikbaar waren gemaakt, van Willem Wever vragen tot ondertitels van de KRO, en van alle reclamespotjes uit 2012 tot een gigantische berg aan data over televisie-uitzendingen. Open Beelden was ook beschikbaar, met ‘Open Beelden TV’ als resultaat!

Grasduinen door Open Beelden
Ontwikkelaar Frank Sträter koos ervoor iets met Open Beelden te doen, omdat hij graag gemakkelijk door de meer dan 3.500 beschikbare video’s wilde zappen:
‘Ik grasduin zelf graag door Open Beelden, maar merkte dat ik het miste om direct naar een andere video te springen. Ik heb deze app dus eigenlijk vooral voor mezelf gemaakt.’

Het resultaat: een rustige, intuïtieve interface waarmee je eenvoudig op je smartphone, tablet en computer het Open Beelden archief kunt ontdekken. Er zijn vier elementen in de interface: Informatie, Overzicht, Kanaal en Afspelen:
Open Beelden TV
Onder Kanaal kun je kiezen door welke van de verschillende collecties op Open Beelden je heen wilt zappen.
Blog_kanaal
Als je meer wilt weten over de video die je kijkt, kun je op Informatie klikken om de de beschrijving lezen.
Open Beelden TV
Onder Overzicht staan de titels van andere video’s die binnen het geselecteerde kanaal vallen. Ten slotte kun je een video afspelen of op pauze zetten, en voor- of achteruit zappen. Als je de knoppen wilt verbergen terwijl je aan het kijken bent, kun je dit doen door ergens in het beeld klikken.
Open Beelden TV
Voor de volledige films van de screenshots, klik op: raven, wondermobielen, oude man en cameraman.

Ontwikkelaar aan het woord
Frank Sträter: ‘Tijdens de hackathon besloot ik me in mijn eentje te concentreren op de gebruikerservaring (UX, user experience) bij het bekijken van filmpjes op Open Beelden. Ik zocht naar een manier om het overzicht van de media en de weergave op volledig scherm op een natuurlijke wijze met elkaar te integreren.’

‘Mijn voorbereiding bestond uit het parsen van de, overigens uitstekend werkende en gedocumenteerde API feed van Open Beelden. Middels een PHP-script beschikte ik over de data, zodat ik de user interface (UI) kon gaan bouwen in HTML5, CSS en Javascipt.’

‘Uiteindelijk denk ik dat ik wel geslaagd ben in mijn opzet om een gebruiksvriendelijke web-applicatie te maken, die zich aanpast aan elke schermgrootte. Voor moderne browsers op grote schermen heb ik noodgedwongen een subtiele transparante filter over het beeld aangebracht, om te compenseren voor het kwaliteitsverlies waarbij het scherm meer dan twee keer zo groot is als de afmetingen van de film. De applicatie komt echter het beste tot zijn recht op de kleinere mobiele browsers op de smartphone of tablet.’
Open Beelden TV op smartphone
Via Responsinator zie je het volledige overzicht van hoe Open Beelden TV er uit ziet in een smartphone of tablet.

‘Wellicht ga ik een later stadium nog extra functionaliteiten toevoegen. De applicatie geeft niet de volledige dataset weer en een mogelijkheid tot zoeken zou wenselijk zijn. De positieve reacties die ik heb ontvangen stimuleren me echter wel om er verder aan te werken.’

Beeld en Geluid is ontzettend blij met de applicatie van Frank Sträter. Open Beelden is opgezet met als doel hergebruik van onze collectie te stimuleren en deze applicatie maakt de toegang tot onze content nog gebruiksvriendelijker. Met Open Beelden TV wordt eens te meer aangetoond wat het belang is van het openstellen van je collecties.

Voor een compleet overzicht van alle 22 (!) apps die tijdens de hackathon zijn gemaakt, zie de website van Hack de Overheid, waaronder de Super Spreekbeurt Machine van het Beeld en Geluid hackteam, dat is gemaakt op basis van vragen van Willem Wever, KRO ondertitels en de Beeld en Geluid catalogus.

Persoonlijke geschiedenis op Open Beelden

In 1968 reisde de filmploeg van Polygoon-Profilti naar Suriname voor een reportage over de Evangelische Broedergemeente. Daarbij brachten ze ook een bezoek aan de Renkenwitzschool. De achtjarige Elvira Bijnoe zat destijds keurig in de schoolbanken waar ze instructies kreeg van juffrouw Brunings voordat de cameraman het lokaal binnenstapte. 45 jaar later kwam mevrouw Bijnoe via een tip van een broeder van de Evangelische Broedergemeente zichzelf weer tegen als achtjarige op Open Beelden!

Aangezien haar ouders niet in staat zijn geweest om haar ontwikkeling vast te leggen op film is de Polygoonuitzending een erg waardevol document gebleken dat haar herinneringen voorzag van unieke beelden uit die tijd. Inmiddels heeft ze de ontdekking ook kunnen delen met een klasgenootje van toen.

Mevrouw Bijnoe is niet de eerste persoon die via Open Beelden een film met persoonlijke waarde weer terug heeft gevonden. Enige tijd geleden werden we ook door iemand benaderd over de Polygoonreportage ‘Vluchtelingen uit Triëst arriveren in ons land’. Deze man vertelde dat zijn vader en grootouders daarin te zien zijn.

Mocht u ook een film met persoonlijke waarde aantreffen op Open Beelden dan horen wij dat uiteraard graag via info@openbeelden.nl.