Open Beelden video’s in virtuele sporttentoonstelling Europeana

Met de Olympische Spelen in het vooruitzicht besteedt ook de digitale erfgoedportal Europeana aandacht aan sport. Aan de hand van foto’s, video’s en objecten worden verschillende aspecten van (de geschiedenis van) sport in Europa getoond in een virtuele tentoonstelling. Dat wordt gedaan aan de hand van vier thema’s: De Olympische en Paralympische Spelen, Beroemde Europese sporten, Voetbal en Oude Spelen.

De Beeld en Geluid set van Open Beelden is sinds kort ook terug te vinden in Europeana. In de virtuele tentoonstelling zijn ook twee video’s terug te vinden van Beeld en Geluid, in de stukken over tennis en cricket:

Deze twee video’s zijn slechts twee van de vele sportgerelateerde video’s die op Open Beelden (en dus ook Europeana) zijn terug te vinden. De virtuele tentoonstelling is hier te vinden: European Sport Heritage

Europeana logo

Van stoomtrein naar elektrische trein

Op Open Beelden zijn recentelijk 50 video’s toegevoegd met in de hoofdrol het spoorwegennet van Nederland. In 65 jaar Polygoonjournaal zijn de spoorwegen een regelmatig terugkerend nieuwsonderwerp. Dan gaat het nog niet continue over problemen die vertragingen en storingen veroorzaken, maar vooral over de ontwikkelingen en groei die de spoorwegen in Nederland doormaken. Langzaamaan wordt een steeds groter gedeelte van het spoorwegnet geëlektrificeerd. Stoomtreinen worden vervangen door elektrische treinen. Tot deze stoom spuwende gevaartes niet meer in het Nederlandse landschap voorkomen. Daarnaast worden er steden en verbindingen aan het spoorwegennet toegevoegd. Zo kan de treinreiziger steeds meer plekjes in Nederland bezoeken.

De elektrificatie van het Nederlandse spoorwegennet krijgt in 1938 al aardig vorm. Op verschillende verbindingen rijden dan elektrische treinen en op bepaalde trajecten worden er dieseltreinen ingezet. Met de jaren verdwijnt de stoomtrein langzaam van de Nederlandse sporen. In dit Polygoonjournaal is te zien hoe de elektrificatie van de spoorwegen in 1938 vordert:

Natuurlijk gaat er, ook in vroegere tijden, wel een iets mis op de spoorwegen. Zo ontspoort er onder andere in 1926 en 1929 een passagierstrein. Regelmatig vinden er ook ongelukken plaats bij bewaakte en vooral onbewaakte overgangen. In het onderstaande item is te zien hoe weggebruikers attent worden gemaakt op de gevaren van een onbewaakte overweg.

Niet alleen de treinen en spoorwegen zijn onderwerpen in Polygoonjournaals. Er is ook aandacht voor de passagiers en welke voorwerpen zij in de treinen achterlaten. Van gitaars tot schoenen, de meest vreemde voorwerpen worden in treinen gevonden. Verschillende mensen snuffelen tussen de gevonden voorwerpen op zoek naar iets van hun gading:

In het Spoorwegmuseum in Utrecht kunnen mensen een kijkje nemen in het verleden van de spoorwegen. Hier is onder andere een kopie van de oudste Nederlandse stoomlocomotief te zien, genaamd De Arend. Er valt een oude dienstregeling te bewonderen en op een maquette rijdt een model van een elektrische trein heen en weer. Ook krijgen de bezoekers een kijkje achter de schermen van de NS en is te zien hoe de automatisering van de spoorwegen in zijn werk gaat.

Scheepswerf herleeft in Docs on the Spot

Van 16 juni t/m 15 juli zullen er elke zaterdag en zondag op de NDSM-werf Amsterdam Noord unieke beelden van de oude scheepsbouwwerf te bezichtigen zijn. De tentoonstelling NDSM-herleeft laat zien waarom de NDSM-werf in Amsterdam zo uniek is en wat de verhalen zijn van deze vroegere scheepsbouw werkmaatschappij. De huidige NDSM-werf is een van de grootste broedplaatsen van Nederland, een hotspot met veel creatieve en (culturele) ondernemers en evenementen.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling wordt de app Docs On The Spot opnieuw beschikbaar gesteld. De app laat je de documentaire Haven: Omzwervingen in de Nacht (Marjoleine Boonstra, 2004) op locatie ervaren op je mobiel. Laat je meevoeren in een tocht langs de verhalen van de personen die de NDSM-werf mee hebben gevormd tot wat het vandaag de dag is. Herleef de haven van weleer, de donkere leefwerelden en dromen van oud-bewoners en dokwerkers. De fragmenten uit de documentaire worden verrijkt met aanvullend beeldmateriaal van het Stadsarchief Amsterdam en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De materialen van Beeld en Geluid zijn beschikbaar gesteld via het platform Open Beelden. Download de app bij aankomst van de pont op www.docsonthespot.tv.

De tentoonstelling laat de geschiedenis zien van de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij in de jaren 20, 60 tot het einde in 1984 met veel foto’s, filmbeelden, werktekeningen en materialen en verhalen van arbeiders. De tentoonstelling is het resultaat van een samenwerking met de Reinwardt Akademie en de projectgroep NDSM herleeft van Stichting NDSM-werf. Studenten zijn zolders opgegaan en archieven en (private) collecties ingedoken. Het resultaat is een unieke selectie van beelden en materialen gepresenteerd in een rauwe en spannende setting in een loods op de NDSM-werf.

Meer informatie
Over de app: Docs On The Spot werd gecreëerd in het kader van het project Culture Vortex, een samenwerking tussen het Institute of Network Cultures, MediaLAB Amsterdam, IDFA, Beeld en Geluid, Open Beelden en het Stadarschief Amsterdam.

Over de tentoonstelling:
– Data: zaterdag 16 juni t/m zondag 15 juli 2012
– Locatie: Van Riemsdijkweg nr 51, Amsterdam Noord (naast de NDSM veerpont)
– Openingstijden: op zaterdag en zondag van 11.00 – 17.00 uur GRATIS entree
– Meer informatie: www.ndsm.nl

2000ste video op Open Beelden

Met een video over de opening van de Zuid-Bevelandse spoorweg uit 1927 staan er nu 2000 video’s op Open Beelden. Sinds de laatste mijlpaal van 1500 video’s zijn er een aantal mooie video’s toegevoegd. Uit de collectie van Beeld en Geluid werden aan de hand van thema’s als vrouwen, scheepvaart, typisch Nederlands, huisdieren, gezondheid en zorg, Hilversum en spoorwegen diverse video’s uit het Polygoonarchief toegevoegd. Een mooi voorbeeld is een video over Mej. Versluys, die in 1930 als eerste vrouwelijke piloot die haar Nederlandse vliegbrevet haalde:

Naast de Polygoonarchief werden er voor het eerst ook films toegevoegd uit de collectie onderwijsfilms van Beeld en Geluid. Deze films met een educatief karakter werden halverwege de twintigste eeuw geproduceerd door de Stichting Nederlandse Onderwijsfilms. Onder de films bevinden zich bijvoorbeeld de film Giethoorn, geschikt voor het aardrijkskundeonderwijs:

Er werden niet alleen video’s geüpload uit de collectie van Beeld en Geluid. Eye Film Instituut Nederland voegde bijvoorbeeld ook een aantal filmpjes uit de collectie Bits and Pieces toe. Dit materiaal diende tevens als basis voor de remixwedstrijd Celluloid Remix 2: Found Footage. Daarin gingen creatievelingen aan de slag met het materiaal op Open Beelden om nieuwe creaties te maken. In de winnende video, Untitled van Dániel Szöllösi, wordt gebruik gemaakt van een aantal smartphones:

Naast Eye Film Instituut Nederland droeg ook het Nederlands Instituut voor Mediakunst bij aan Open Beelden. In een eigen portal zijn verschillende video’s met mediakunst terug te vinden, zoals The Unified Field van Peter Bogers:

Dankzij de open licenties kunnen de video’s en de data op Open Beelden voor verschillende initiatieven gebruikt worden. Tijdens het IDFA konden bezoekers met de Docs on the Spot-app op de NDSM-werf in Amsterdam de documentaire Omzwervingen in de nacht (Marjoleine Boonstra, 2004) op een nieuwe manier beleven. Via Open Beelden werd deze ervaring verrijkt met beelden uit het verleden van de NDSM-werf. Glimworm won de hoofdprijs tijdens Apps voor Nederland met de app Vistory, gemaakt met de dataset van Open Beelden.

Daarnaast waren de video’s op steeds meer plaatsen zichtbaar. Zo is de Beeld en Geluid-set van Open Beelden is tegenwoordig ook terug te vinden in de digitale bibliotheek Europeana. Op Wikipedia worden de video’s gebruikt om meer dan 1.100 lemma’s van beeldmateriaal te voorzien, niet alleen op de Nederlandse Wikipedia, maar ook op ruim 60 andere taalversies van Wikipedia. Deze lemma’s worden maandelijks ruim 2,5 miljoen keer geraadpleegd.

Open Beelden in Europeana

Op 1 mei is een set van ruim 1500 video’s afkomstig van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid via Open Beelden beschikbaar gemaakt in Europeana. Europeana brengt de gedigitaliseerde inhoud van Europese bibliotheken, galeries, musea, archieven en audiovisuele collecties online samen. De digitale bibliotheek biedt toegang tot 20 miljoen boeken, films, schilderijen, museale objecten en archiefdocumenten van zo’n 2200 verschillende aanbieders.

De Beeld en Geluid-set die nu is toegevoegd bevat een verzameling van nieuwsitems uit het Polygoon bioscoopjournaal en enkele andere films over Nederland in de twintigste eeuw. Door de opname in Europeana maakt de Beeld en Geluid-set deel uit van miljoenen culturele objecten, waardoor er mooie dwarsverbanden kunnen worden gelegd. Via de API van Europeana worden de collecties ook toegankelijk gemaakt voor hergebruik. Tijdens verschillende hackathons wordt deze API gebruikt om mooie applicaties te ontwikkelen met de collecties in Europeana.

Europeana logo

Celluloid Remix 2: Found Footage afgelopen

De deadline van Celluloid Remix 2: Found Footage is verstreken! Van 25 januari tot 25 april 2012 liep de tweede editie van deze videoremixwedstrijd, georganiseerd door EYE en Beelden voor de Toekomst. Tientallen creatieven gingen de uitdaging aan en maakten een korte film met filmmateriaal uit de collectie van EYE. In totaal werden vijfenzeventig remixes ingestuurd.

Alle deelnemers maakten gebruik van één of meer van de 45 fragmenten uit de Bits & Pieces-collectie van EYE, die via Open Beelden beschikbaar waren gesteld. De ingezonden remixes zijn erg divers van vorm:

van performance art

tot reclame

van ‘fake’ trailers

tot dromerige visuele experimenten

Veel deelnemers voegden ook eigen filmmateriaal toe aan hun remix. Voorbeelden hiervan zijn Souvenir

en Zwieren, zwaaien, rondjes draaien

Een professionele jury zal alle inzendingen bekijken, een shortlist samenstellen van de beste films en de winnaars kiezen. De jury bestaat uit Victor Ponten (Habbekrats), Aernout Mik (kunstenaar), Ernst Jan Pfauth (nrc.next, pro-blogger), Elif Rongen Kaynacki (collectiespecialist stille film bij EYE) en filmmaker Peter Delpeut.

Tijdens het feestelijke event op 24 mei in EYE zijn de remixes uit de shortlist te zien op het grote doek, en maakt de jury de winnaars bekend. Maaike Engels (Urbi et Orbi, Beamlab) host de avond en interviewt makers en jury. Tickets voor dit event zijn nu online te koop, à €5.

Found Footage: Cinema Exposed, de openingstentoonstelling van EYE waarop het thema van Celluloid Remix 2 is geïnspireerd, is nog te zien tot 3 juni.

Winnaar van de Wiki Loves Monuments videoprijs

In september 2011 vond de wedstrijd Wiki Loves Monuments plaats. Duizenden foto’s van Europese monumenten werden in het kader hiervan geüpload naar Wikimedia Commons. Om het gebruik van video op Wikimedia Commons te stimuleren stelde Open Beelden ook een prijs voor de beste video van een monument beschikbaar.

Met trots maken wij bekend dat de winnaar van deze prijs deze Franse video over een oude behangdrukmachine uit 1877 is geworden. De video toont “de 26 kleuren machine”, de eerste drukmachine die 26 kleuren gebruikte om behang te drukken. Zo’n machine was een bewegend geheel, met tandwielen, verf, papier en mannen er omheen: een video is dan ook de enige manier om het weer tot leven te laten komen. De video – onderdeel van een hele set met video’s – laat ook verschillende invalshoeken zien, van de kleine details van een gouden cilinder tot een indruk van het omringende gebouw.

Het laat iets zien dat niet getoond kan worden in een statische afbeelding: het geeft een indruk van de prachtige details en het omringende gebouw (dat een typisch voorbeeld uit het industriële tijdperk is). Video is dan ook erg bruikbaar voor de encyclopedische doeleinden van Wikipedia. Of het nou is om een chemische reactie te visualiseren, levensvormen in hun natuurlijke omgeving te laten zien of om te tonen hoe een machine daadwerkelijk werkt. Als een afbeelding al meer zegt dan duizend woorden, bedenk dan eens hoeveel je kunt zeggen met 24 beelden per seconde.

Vistory app wint Apps voor Nederland

De geschiedenis-app Vistory heeft de open data ontwikkelwedstrijd Apps voor Nederland gewonnen. Deze door Glimworm IT ontwikkelde iPhone app maakt gebruik van de video’s en data van Open Beelden. Daarmee toont de app de meerwaarde aan van het aanbieden van collecties via een open licentie en vooral de mogelijkheden die dit biedt. Wij zijn dan ook erg trots dat een app die gebruik maakt van de video’s en data van Open Beelden deze prijs heeft gewonnen!

Winnaars Goud: Vistory
Overhandiging van de hoofdprijs van Apps voor Nederland aan het team van Vistory door minister Verhagen. (Foto: Arne Kuilman)

De jury over Vistory: “De app heeft een sterk educatief karakter, maar kan ook ingezet worden in bijvoorbeeld de toeristische sector. Daarnaast stimuleert Vistory participatie door gebruikers op te roepen zelf beelden toe te voegen en zo de dataset te verrijken.”

Vistory toont historische beelden en films gerelateerd aan de fysieke locatie van de gebruiker, waardoor Nederlandse geschiedenis op een visueel aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt. Vistory maakt daarvoor gebruik van de geolocatie technologie van de smartphone. Daarmee wordt bepaald waar de gebruiker is en welke video’s van Open Beelden zich in de buurt van zijn locatie afspelen. Vervolgens kan de gebruiker de video stil zetten als hij een locatie in de video herkent en een foto maken van deze locatie. Deze kan de gebruiker dan weer toevoegen aan Vistory. Op deze manier ontstaat er een verbinding tussen de desbetreffende locatie toen (zoals afgebeeld in het archiefmateriaal) en nu.

Apps voor Nederland is een nationale app-wedstrijd waarin ontwikkelaars en ondernemers werden uitgedaagd om met open data een applicatie te creëren voor bijvoorbeeld web, mobiele telefoons of social media. Op het portal data.overheid.nl is tijdens de wedstrijd bestaande en nieuwe open data verzameld. Dankzij het Open Cultuur Data initiatief zijn hier ook open data-sets uit de culturele sector te vinden. Naast de data en video’s van Open Beelden zijn hier bijvoorbeeld ook gegevens over Rijksmonumenten en datasets van verschillende musea te vinden.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Reportage over Apps Voor Nederland en Vistory in DeGids.fm op Radio 1 (vanaf 31:26).


Item over Apps voor Nederland in NOS op 3 (26-01-2012).

Update 27/01/2012:

De Vistory app die is gemaakt voor Apps voor Nederland was een demo-versie, danwel proof of concept. Momenteel wordt er druk gewerkt om alle bugs uit de app te halen zodat hij kan worden aangeboden in de Apple App Store. Op dit moment wordt er alleen aan een iOS versie gewerkt, zodra er nieuws is over een Android versie zal dit bekend worden gemaakt. Wie op de hoogte wil blijven van al het nieuws rondom het testen en ontwikkelen van de app wordt geadviseerd @Vistory_app te volgen op Twitter. De beelden die tijdens het testen worden gemaakt zijn ondertussen al te zien op de Vistory website.

Tweede editie remixwedstrijd Celluloid Remix van start

Vandaag lanceren EYE Film Instituut Nederland en Beelden voor de Toekomst Celluloid Remix 2: Found Footage, de tweede editie van de succesvolle videoremix-wedstrijd. Professionals en amateurs remixen historische filmfragmenten uit de collectie Bits & Pieces van EYE tot nieuwe, korte films met een eigen soundtrack. Dit jaar kunnen remixers voor het eerst ook gebruik maken van geluiden uit het geluidenarchief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, die ook gebruikt zullen worden voor het project Het Geluid van Nederland. Celluloid Remix draait op het Open Beelden platform. De inzendingen van de deelnemers worden onder een Creative Commons licentie ook weer op Open Beelden gezet. Hierdoor zijn de remixes weer beschikbaar voor hergebruik door anderen.

Meedoen?
Iedereen kan meedoen aan deze editie van Celluloid Remix. Ervaren remixers kunnen zelf de beschikbare filmfragmenten downloaden en remixen met hun eigen software. Daarnaast is een online mixer beschikbaar: een vernuftige tool om eenvoudig in een paar klikken je eigen remix te maken, direct online. Zo kunnen ook minder ervaren deelnemers meedingen naar de prijzen. Ga voor alle informatie en om mee te doen naar www.celluloidremix.nl. De sluitingsdatum voor het inzenden van nieuwe remixes is 25 april 2012. Een professionele jury beoordeelt de inzendingen. De winnaars worden in mei in het nieuwe pand van EYE gepresenteerd.

Inspiratie nodig?
Victor Ponten van creatief bureau Habbekrats trapt Celluloid Remix 2 af: hij maakte als eerste een remix. Zijn aanpak geeft inzicht in de mogelijkheden van werken met historische filmclips en dient ter inspiratie voor alle deelnemers. Dit is zijn remix, getiteld Hoe de wereld veranderde:

Open Beelden gebruikt voor Apps voor Nederland

Begin september werd op PICNIC de aftrap gegeven voor de wedstrijd Apps voor Nederland. In deze nationale app-wedstrijd werden ontwikkelaars en ondernemers uitgedaagd om met open data een applicatie te creëren voor bijvoorbeeld web, mobiele telefoons of social media. Op data.overheid.nl werden daarvoor verschillende open databronnen verzameld. Naast overheidsdata zijn hier ook open databronnen uit de culturele sector te vinden, waaronder de data en video’s van Open Beelden. Tijdens het Code Camping hack event afgelopen november gingen al verscheidene coders, hackers, ontwerpers en programmeurs aan de slag met deze open cultuur data. Dit leverde een aantal mooie applicaties op, waaronder de eerder besproken demo van onze eigen Jaap Blom.

De inzendtermijn van Apps voor Nederland is inmiddels gesloten en op de website zijn alle inzendingen te bewonderen. Een aantal van de applicaties hebben gebruik gemaakt van de open data en content van Open Beelden. Deze applicaties geven een mooi beeld van de verschillende toepassingen waarvoor Open Beelden bruikbaar is. De volgende inzendingen maken gebruik van Open Beelden data:

ConnectedCollection

ConnectedCollection is een applicatie die relaties legt tussen collecties van verschillende erfgoedinstellingen met gebruik van open data. Door de ConnectedCollection-knop op te nemen in hun website maken erfgoedinstellingen de samenhang tussen collecties op een eenvoudige wijze voor een breed publiek inzichtelijk en toegankelijk. Open Beelden is één van de open databronnen die wordt gebruikt om gerelateerde content te tonen.

Openarchief twitterstreams

Met de Openarchief twitterstreams wordt een paar maal per dag een interessante tweet over het Nederlandse cultuuraanbod getoond. Er is ook een twitterstream gecreëerd met Open Beelden data. Een paar keer per dag wordt er via de twitteraccount @BGpolygoon een Polygoonvideo getwitterd.

Vistory: The Interactive Historical Video App

Vistory is een applicatie voor de smartphone die gebruik maakt van de geolocatie technologie. Daarmee wordt bepaald waar de gebruiker is en welke video’s van Open Beelden zich in de buurt van zijn locatie afspelen. Vervolgens kan de gebruiker de video stil zetten als hij een locatie in de video herkent en een foto maken van deze locatie. Op deze manier ontstaat er een verbinding tussen de desbetreffende locatie toen (zoals afgebeeld in het archiefmateriaal) en nu.

Naast juryprijzen in verschillende categorieën wordt er ook een publieksprijs uitgereikt. Daarvoor kan er nog tot 22 januari gestemd worden op de inzendingen.